PERBANYAKKAN SELAWAT ATAS BAGINDA



Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:
Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) untuk Nabi (Muhammad s.a.w);
Hai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu untuk nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.
[Surah Al-Ahzab: 56]

Marilah kita sebagai umat Islam sentiasa berselawat kepada Rasulullah. Itu tandanya kita sangat mencintai Rasulullah yang menjadi kekasih Allah.


Allohumma sholli 'alaa sayyidinaa muhammad wa 'alaa aalihi wasohbihi wasallim...

الهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وبارك وسلم

keutamaan ibu


Budak comel ni, anak pmbantu pengurusan murid di sekolah, baru darjah 1.
Duk sembang2 dgn dia, sy tnya dia, cita2 adik bila besar nnti nk jd apa?
Dia jwb, ' nak jd ustaz..'
'Huish, ustaz tuu, bagusnya, knp nak jd ustaz ni?'
Dia jwb 'Sbb nanti bila ibu meninggal, boleh jd imam solat jenazah ibu..'
Terkesima jap..
Allahurabbi, jwpn spontan yg terpancul dr mulut seorang anak kecil brusia 7 tahun, Hasil didikan ibu bapa atau ustaz ustazah di sekolah mungkin membuatkan anak kecil ini mmberi jwpn sebegitu.
Namun sy terfikir satu hal, knp ibu?
Teringat satu tulisan Ustaz Pahrol dlm Solusi ( Jgn Biarkan Ibu Menunggu)
Jika kau berasa berjaya, pncapaianmu tinggi dan namamu tersohor, usah sekali-kali terlupa bhw itu semua krn jasa ayahmu yg telah memilih ibu yg trbaik utkmu. Renungkn kisah Imam Malik ktk dtanya bgaimana beliau m'peroleh anak yg alim lg soleh,
Beliau mnjwb, ' Aku pilih ibunya,'
Ya tidak syak lg, d sebalik kehebatanmu itu ialah ibumu. Kehebatanmu ialah warisannya. Jgn pernah berasa bangga, krn tnpa ibu, kau mungkin hnya kelana tnpa nama. Tidak mungkin kau mncapai apa2.
Jika kau bertanya besar sgtkah jasa ibu shingga tidak mampu dibalas langsung? Maka, Allah sndri mmberi jawapan, '' Kami perintahkan knp manusia agar berbuat baik kpd kedua org tuanya. Ibunya tlh mngandungknnya dlm keadaan lemah yg bertambah2, dn mnyusuinya selama 2 thn. Bersyukurlah kpdKu dn kpd kdua2 org tuamu. Hnya kpd Aku kamu kmbali.'
(Luqman 31:14)

Syababul Jannahti..


seorang isteri menangis-nangis nak mandikan jenazah suami dia.. bapak mertua dengan polis forensik tak bagi.. sambil menangis isteri berkata ini janji kami suami isteri.. 
"jika abang mati dulu kamu (isteri) mandikanlah jenazah abang, Andai kamu (isteri) mati dulu dari abang, abang akan mandikan jenazah kamu.."

dari luar bilik mayat hospital seorang ustaz masuk tanye "ape hal"

then ustaz tu kate "tak pe kalau isteri nak mandikan jenazah suami.."
ustaz tadi bersama beberapa orang lagi temankan si isteri mandikan jenazah suaminya..

Dengan tenang isteri membasuh muka suaminya sambil berdoa, "Inilah wajah suami yang ku sayang tetapi Allah lebih sayangkan abang.. Moga Allah ampunkan dosa abang dan satukan kite di akhirat nanti.."

Membasuh tangan jenazah suami sambil berkata "Tangan inilah yang mencari rezeki yang halal untuk kami, masuk ke mulut kami. moga Allah beri pahala untuk mu suami ku.."

Membasuh tubuh jenazah suami smbil berkata "tubuh inilah yang memberi pelukan kasih sayang pada ku dan anak-anak,moga Allah beri pahala berganda untukmu wahai suamiku"

Membasuh kaki jenazah suami sambil berkata "dengan kaki ini abang keluar mencari rezki untuk kami, berjalan dan berdiri sepanjang hari semata-mata untuk mencari sesuap nasi,terima kasih abang...moga Allah beri kau kenikmatan hidup di akhirat dan pahala yang berlipat kali gandanya"

Selesai memandikan jenazah suaminya, si isteri mengucup sayu suaminya dan berkata
 "terima kasih abang kerana aku bahagia sepanjang menjadi isterimu dan aku terlalu bahagia abang menjadi suamiku..
 dan terima kasih abang kerna meninggalkan aku bersama permata hatimu yang persis dakwah agama dari dirimu..
dan aku sebagai seorang isteri redha akan pemergianmu kerna kasih sayang Allah pada mu."

Ya Allah..Betapa sucinya hati seorang isteri pada suaminya..
YaAllah jadikanlah aku isteri, anak dan ummi yang solehah
yang mampu membantu saudara seagamaku disekelilingku
melangkah kesyurgaMu bersama..

Khas buat PEMUDA SYURGAku
buat zaujun yang ana sayangi dan cintai
mari bersama kita berakhlak seperti alhi syurga(",)
Moga rumah tangga kita adalah anjung syuga ya sayang
pahala umpama bulan ramadhan di setiap ketika..
 (,")(",)

♥ Sy@B@B ♥

 HABIEBIE to her HUSBAND

just  4 my hubby ....


- When I Forget, Please Remind me.
- When I Sin, tell me to Repent.
- When I Fear, tell me there is Hope.
- When I Slip, Pull me up.
- When I Have Hardship, Remind of my Test.
- When You Love me, don't Love me for me

I am nothing but a Servant of ALLAH so Love me for Sake of Allah..

I want be a part of solve  that help u 
together  until jannah...
Remain me to remain Allah.. 
Remain me to  remain u...
love Allah more than me 

Iman itu nikmat buat semua

~ ♥~ Alangkah beruntungnya seorang isteri,,bangun dipagi hari bersolat jemaah bersama suami yang mengejutkan dia dengan manja..agar bangkit meninggalkan tempat melayar mimpi..
bersama2 mengadap Illahi memohon keberkatan..
berbunga hati isteri,dianugerahkan suami yg tidak lokek membimbing
....Subahanallah.
Alangkah beruntungnya seorang suami,tidurnya yang nyenyak diusik manja dek ajakan si isteri bangkit meninggalkan bahtera mimpi...menyucikan diri bersama,mengajak di imamkan solatnya...
di akhir doa,dahi isteri tercinta dikucup syahdu,tanda redah diberi...
si isteri mencium tangan suami,menunduk akur menyatakan redha diri...
beruntung lagi....bersyukurlah...
kerana kita masih ada pasangan yang boleh sama2 menegur dan memaafkan.

Berbanggalah kerana sifat kurang sesama kita saling boleh diterima...
bukalah pintu kemaafan kerana kita bukan makhluk yang sempurna...
Alangkah teramat mulia,seorang lelaki mengejutkan seluruh ahli di bawahnya
bagun bersama mentauhidkan diri...kemudian sama2 keluar mencari rezeki dan ilmu
..Subahanallah...

teramat berharganya ukhwah ikhlas dalam diri,
patuh dan tidak sombong mengakui bahawa kita hidup berkeluarga
bukan asing2 dalam mentaati Illahi...
tahniah buat ibu,tahniah buat ayah dan tahniah buat anak2,,, ~
♥~



$haf- fee- r@!n


Kedatangan kamu..
Ketika aku baru di uji
Seumpama aku terjatuh
Dengan bayangan aku sendiri

Bila aku cuba bangun 
Dalam langkah menyusuri kehidupanku yang kelam
Dan hampir-hampirku tak dapat melangkah lagi
Dirimu hadir..

Bagaikan dahi yang mula bersujud kepada Robbi
Bagai insan yang menggapai-gapai seruan Ilahi
Kau iringi doa bersama secerbis harapan,,
Iringan doa mu umpama meneranggi jalanku

Kau bagai imam kepada jemaah
Yang ingin mengajak
dan cuba mengajar
Langkah mu jua menunjukkan arah

Akidah itu akar yang perlu kuat
Walaupun berubah cuaca
Tumbuhan itu perlu teguh
walaupun kelihatan seperti rapuh

Yang penting adalah
Niat dan iltizam
Usaha dan istiqomah
Agar ku tak sesat lagi seperti dulu

Bersama bayanganmu kasih
Seakan-akan ku terjaga dari mimpi-mimpi
Dari kehidupan yang melenakanku
Membuat ku terlupa akan segala-galanya

Hari ini hari ini
Aku cuba berdiri dan melangkah lagi
Bila esok sinar mentari pagi kan bersinar lagi
Aku kan menuju cita-cita yang pasti
Bersamamu di syurga Ilahi..

Buatmu Hubby

S@n@H HeLwah ya habiebie


Doa Agar Suami Isteri Saling Mengasihi

اللَّهُمَّ حَبِّبْ عَبْدَكَ هَذَا إِلَى عِبَادِكَ الْمُؤْمِنِينَ وَحَبِّبْ إِلَيَّ الْمُؤْمِنِينَ


Maksudnya: “Ya Allah jadikanlah hamba-Mu ini mencintai orang yang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku.” (Riwayat Muslim no. 2491)

Amalan dalam hadis sahih riwayat Muslim, Abu Hurairah r.a. telah memohon Nabi s.a.w. agar berdoa kepada Allah s.w.t. agar memberikan hidayah kepada ibunya supaya memeluk Islam.

Dengan doa Nabi s.a.w. yang juga menunjukkan mukjizat Baginda, ibu Abu Hurairah r.a. telah memeluk Islam. Kemudian beliau meminta kepada Nabi s.a.w. agar dia dan ibunya dicintai oleh sekalian orang-orang yang beriman. Nabi s.a.w. telah mendoakan untuk mereka dengan doa di atas dengan sedikit penambahan iaitu kalimah “wa ummuha” (dan ibunya) selepas kalimah “abdaka haza”.

Hasil doa Nabi s.a.w. ini, setiap orang beriman yang lahir akan melahirkan rasa cinta apabila mendengar tentang Abu Hurairah. Oleh sebab itu, doa ini boleh digunakan oleh pasangan suami isteri untuk mengikat serta menyuburkan rasa kasih sayang sesama mereka.

Sekadar renungan:

"Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu..."

Sumber : 
Dipetik daripada Doa Menjadi Pengantin Baru Setiap Hari, Zahazan Mohamed, terbitan Telaga Biru S/B



* wahai ayah *

disebalik tenangnya anak ini ada
tanggungjawap baba 

Antara tanggungjawab penting suami perlu tahu dan pelajari ialah menanam uri.

MENANAM URI ANAK

Uri atau dikenali sebagai placenta, dan juga disebut tembuni.
Uri jangan dibuang atau ditinggalkan di hospital. Uri adalah teman rapat/kembar bayi semasa didalam kandungan dan uri amat penting kepada bayi.

Uri perlu ditanam dengan segera bagi mengelakkan uri busuk. Jangan disimpan uri hingga dua tiga hari baru dibasuh. Orang tua kata tidak elok. Kalau boleh, cepat-cepat basuh. Contohnya, kalau dapat uri pagi, petang dah tanam. Simpan di peti ais beku jika tak sempat basuh uri tersebut pada hari yang sama/segera. Uri perlu diuruskan dengan baik.

Jangan mengikut kepercayaan karut-marut masyarakat Melayu yang diwarisi turun-temurun. Semoga, kita dapat menghindarkan diri daripada amalan khurafat ini, yang dibimbangi boleh menjejaskan akidah kita tanpa sedar.
Cara menguruskan uri ::: >>>

1) Mulakan dengan baca Bismillahirahmannirrahim.

2) Cuci bersih-bersih hilangkan darah-darah. Jangan guna sabun/shampoo.

3) Bilas dengan air bersih sambil berselawat dan doa yang baik-baik (Untuk pastikan uri tersebut bersih dan suci)

4) Cuci uri dengan garam. Lumurkan garam dan cuci bersih-bersih.

5) Cuci uri dengan asam jawa. Lumurkan asam jawa dan cuci bersih-bersih. (Untuk hilangkan bau hanyir darah)

6) Perahkan 4 biji limau ke atas uri hingga naik bau limau dan untuk harumkan uri.


7) Letakkan dalam plastik/bekas mudah reput seperti plastic tesco/kotak mudah reput, letak garam kasar dan asam keping. Ikat seperti sup bunjut.

***mengurangkan bau hanyir yang menaruk perhatian binatang, yang mungkin akan menggali uri ini nanti

8) Letak dalam kain putih dan ikat kemas-kemas seperti sup bunjut.

9) Gali tanah sedalam mungkin, agak-agak tidak dibau/dikesan dan dikorek anjing nanti atau binatang –binatang lain nanti

10) Baca Bismillahirahmannirrahim dan selawat semasa letakkan uri dalam dalam dan timbus.

11) Tanam ditempat yang bersih dan selamat. Contohnya perkarangan surau/masjid.

12) Letak batu sebagai tanda bagi memastikan tidak digali oleh anjing dan binatang2 lain.

13) Jangan di letak lilin dan barangan sebagainya yang boleh mendatangkan syirik dan khurafat.

Hukum menanam uri adalah HARUS. (JAKIM)• Uri tersebut perlu dibasuh dan ditanam di dalam tanah supaya ia tidak dimakan oleh haiwan.• Uri orang-orang Islam adalah suci dan dengan itu tidak boleh di bakar atau dijual. Mana-mana orang Islam yang melahirkan anak di hospital dikehendaki membawa balik uri-uri itu untuk di tanam di tempat masing-masing• Amalan menanam uri bayi dengan lada hitam, paku, pensil dan sebagainya adalah amalan khurafat.

seruan azan ** yang mengagungkan Allah,,
moga zuriat ini lebih mengenali pencipta
dari mengenali makhluk yang di cipta

Air Mutlak vS Air Musta'mal

 Hari ni,salah sorang kawan talaqqiku kantoi dengan syeikh >>>>
>>>> yang dia ada berhubung dengan seorang wanita bukan mahram di phone..
*yakni couple*...

kemudian syeikh bagi nasihat yang sangat lembut tapi betul-betul menyentuh hati kami semua....

syeikh: kamu suka dia?

fulan: ya syeikh....

syeikh: kamu suka tu suka-suka atau kamu rasa dia memang yang terbaik untuk menjadi teman hidupmu,menjadi ibu untuk anakmu,menjadi pembantu agamamu?

fulan: ya syeikh...pada pandangan saya,dia yang terbaik untuk jadi teman hidup saya dan agama saya...

syeikh: bila kamu akan menikahinya?

fulan: lepas belajar syeikh...dalam 3 tahun lagi...

syeikh: jadi kenapa kamu rosakkan dia?

kamu bukan nak menikah sekarang?

kamu rosakkan dia sekarang dan 3 tahun akan datang?

kenapa kamu jadikan air mutlak menjadi air musta'mal tanpa sebab?
bukankah dia wanita suci yang bakal menjadi ibu untuk anakmu?

kenapa kamu bercouple dengannya sedangkan jika kamu sukakan dia,
dia sukakan kamu,
bersabarlah hingga sampai waktu kalian benar-benar ingin menikah kemudian baru kamu jumpa ayahnya dan pinang dia secara suci?

bukankah cara itu lebih suci?

wanita umpama air mutlak,mereka suci,tetapi apabila mereka mula berhubung dengan 
lelaki tanpa sebab,apatah lagi ber couple,wanita itu umpama air musta'mal..
ia tidak boleh digunakan untuk bersuci tetapi hanya digunakan untuk perkara selain bersuci seperti basuh pinggan,basuh najis,basuh dubur dan sebagainya...

apa kamu sanggup ibu untuk anakmu setaraf itu?

sesungguhnya wanita ini akalnya pendek,nafsu mereka didepankan atas segalanya,

kalau lelaki datang ucapkan kata-kata palsu,mereka akan mempercayainya melebihi mereka percayakan al-quran...

sedangkan lelaki memang perangai mereka hanya main-main kecuali mereka benar-benar bersedia untuk nikah,

tapi sekiranya mereka belum sedia,contohnya mereka masih belajar dan sebagainya,jelas permainan mereka dengan wanita itu hanya tipu daya,

tapi tipu daya semudah itu pun dapat menipu para wanita hingga membawa mereka ke ranjang perzinaan..

itu tandanya akal mereka sangat pendek...

nabi utuskan para lelaki sebagai penjaga para wanita bukan perosak mereka....

bagi kamu,couple,chatting,cakap dalam phone semua itu dosa kecil sedangkan ia jelas haram kerana allah haramkan kita untuk dekati zina....

dekati zina pun tak boleh,makna kata kalau kita masih jauh 50km dari zina,tapi 1cm kita gerakkan kaki ke arah zina itu telah haram kerana perintah ini....

jadi janganlah pandang remeh perkara zina ini...

sesungguhnya ramai yang mati tanpa berzina tetapi di mahsyar kelak buku amalan mereka penuh dengan dosa zina.....

apa berbaloi kau bahagia sementara dengan teman wanita yang kau tak ingin nikahi diganti dengan azab neraka yang panasnya 70x ganda api dunia?

note: kepada lelaki di luar sana yang gemar permainkan wanita...

ketahuilah bahawa kalian adalah MUSUH ALLAH DAN MUSUH RASULULLAH ! ! !

kalian permainkan para wanita yang akalnya pendek,tidak dapat bezakan baik dan buruk...

memang para wanita walaupun akal pendek,tapi mereka dikurniakan sifat malu yang tinggi....

fb,phone,twitter,internet ni semua dicipta dajjal untuk menghakis sifat malu para muslimah sehingga mereka jadi umpama kucing betina yang menggoda2 kucing jantan untuk mengawan...

wanita yang berpurdah yang kononnya wanita paling pemalu (tak mau orang lihat wajah mereka) pun pamerkan gambar mereka

walaupun berpurdah di fb untuk tatapan jutaan lelaki bukan mahram,mereka tanpa segan silu bergurau senda,tanpa malu inbox lelaki dan sebagainya...

sekarang akal mereka tidak dapat jaga diri mereka,bahkan sifat malu juga tidak dapat jaga diri mereka..

jadi siapa yang bertanggungjawab menjaga maruah para bidadari rasulullah kalau bukan LELAKI???

lelaki yang couple2 dan yang bersayang2 dengan bukan mahram atas nama "tunang" tu..tolong lah....

korang ada akal kuat..korang tak bodoh....

korang nak memusuhi allah dan rasul,itu hak korang...

tapi korang kena sedar,nanti korang pun akan ada anak perempuan,

korang suke ke jantan tah mana-mana berhubung,bermanja,bersayang secara haram dengan anak perempuan korang?

kalau korang redha...nampak sangat korang dayus dan lelaki dayus nabi khabarkan mereka DIHARAMKAN SYURGA KEPADANYA WALAUPUN BAUNYA..
  maafkan aku -- kerana aku mencintai Khalid ku lebih dari aku mencintai kamu







dikongsi dari sahabat buat sahabat  :Time LiFe